MÜSİAD'ın ev sahipliğini yaptığı 'OTOMOTİVDE VİZYONUMUZ MADE IN TURKEY' toplantısına katılan BMC Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Sancak, Sakarya'nın gurubunun geleceğini belirleyecek il olduğunu söyledi.
MÜSİAD Sakarya Şubesi, Otomotiv Sektör Kurulu tarafından 8'ncisi Sakarya'da düzenlenen 'OTOMOTİVDE VİZYONUMUZ MADE IN TURKEY' konulu toplantıya ev sahipliği yaptı. Yerli otomobil üretiminin odak noktası olan toplantıya Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Hasan Ali Çelik, Vali İrfan Balkanlıoğlu, SAÜ Rektörü Prof. Dr. Muzaffer Elmas, SATSO Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Kösemusul, bazı ilçe belediye başkanları, işadamları ve üniversite öğrencileri katıldı.
En uygun yer Sakarya
Kur'an-ı Kerim tilaveti okunması ile başlayan programın açılış konuşmasını yapan MÜSİAD Sakarya Şube Başkanı Yaşar Coşkun, Sakarya'nın yerli otomobil için konum itibari ile en önemli merkez olduğunu söyledi. Sakarya'nın hızla gelişen bir sanayi şehri olduğunun altını çizen Coşkun, yan sanayisi ve limanı ile Yerli otomobil üretiminin merkezi olmaya en uygun yer olduğunu belirterek, 'Sakarya olarak biz buna talibiz' dedi.
Lokomotif sektör
MÜSİAD Otomotiv Sektör Kurulu Başkanı Osman Özdemir ise İktisadi kalkınmanın birinci adımının sanayileşmeden geçtiğini belirterek, 'Sanayileşme bir varlık ve yokluk mücadelesi olarak görülmelidir. İktisadi alanda dünya üzerinde söz sahibi olmaktır. Otomotiv sektörler arasında lokomotif görevi gören, küresel ticaretten en fazla pay alan bir sektördür' ifadelerine yer verdi.
Coğrafi konum
Ülkemizde kurulması düşünülen yerli otomobil açısından Sakarya'nın coğrafi konumu itibari ile en uygun il olduğunun da altını çizen Özdemir, 'Yerli otomobil üretiminde; gerek konumu, gerek insan gücü ve yan sanayisi ile Sakarya ön plana çıkmaktadır. İhracatın olmazsa olmazlarından olan liman Karasu ilçemizde faaliyete geçmiştir. İlimiz ülkemizin önemli otomobil firmalarına da ev sahipliği yapmaktadır. Otomobil yan sanayinde ciddi bir altyapıya sahiptir' şeklinde konuştu.
Bu işi istiyoruz
Programa katılan Vali İrfan Balkanlıoğlu, Sakarya'da ?yerli otomobil' denince büyük bir heyecan yaşandığını belirterek, ' İnsanlarımız yerli otomobilin Sakarya'da yapılmasına talip. Konumu ile zaten otomotiv sektörüne yabancı değil. Yapısı ve dokusuyla, yan sanayisi ile bu işe talip olanlara ciddi rakip durumunda. Bizde bunun altyapı çalışmalarını yapıyoruz. Ferizli bölgesinde bir OSB hazır. Yer bedava gelin burada yapın diyecek kadar bu işi istiyoruz. İstanbul'a yakınlığının yanında, büyük bir limanı var. Yan sanayisi ve bu konuda yetişmiş insan gücü, Avrupa pazarlama noktalarına yakınlığı ile bu işi için en uygun yer diye düşünüyoruz. Allaha çok şükür yetişmiş insan gücümüz var. Yerli otomobilin üretim üssü kesinlikle Sakarya olmalı' diye konuştu.
2019'da üretim başlayacak
Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Sakarya Milletvekili Hasan Ali Çelik de, milli bir marka için yola çıkıldığını ileri sürerek, ' Bunun için 5 girişimci bir araya geldi. Yani Yerli otomobili yapacak 5 babayiğit. Bunlardan birisi BMC. BMC Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Sancak aramızda. Bunun yanında ülkemizin en büyük şirketlerinden olan Turkcell, Zorlu Grup, İnan Kıraç Grup ve Anadolu Endüstri Grubu bu iş için bir araya geldi. Bu ortakların memleketimize çok büyük yatırımları, gelecek vadeden çok önemli vizyonları var. Bakanlığımızın takip ettiği bu proje, artık Türkiye'ye kazandırma için rayına girdi. 2019 sonu itibari ile pozitif, 2021 yılı itibari ile de dünya ticaretine konu olacak bir otomobilin üretilmesine başlanacak' ifadelerine yer verdi.
Elektrikli olacak
Bakan Yardımcısı Çelik, herkesin bu çalışmanın içinde yer alabileceğini de kaydederken, yerli otomobilin elektrikli olmasının da avantajlı olabileceğini belirterek, yerli otomobilin elektrikli olabileceğinin de sinyalini vermiş oldu.
Konuşmaların ardından oturuma geçildi. Oturum Moderatörlüğünü MÜSİAD Otomotiv Sektör Kurulu Başkanı Osman Özdemir yaparken, BMC Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Sancak ve Okan Üniv. Enerji Sistemler Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nejat Tuncay konuşmacı olarak yer aldı.
20 kat fazla kazandıracak
İlk sözü alan BMC Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Sancak, Sakarya'nın gurubunun geleceğini belirleyecek il olduğunun altını çizdi. Sancak;'Sakarya yerli otomobili bekliyor. Ama unutmayın BMC yerli otomobilden 20 kat daha fazla Sakarya'ya kazandıracak. Karasu'ya büyük bir savunma sanayi üssü kuruyoruz. Sakarya bunun farkında mı ?' dedi.
Yerli otomobil için bir araya gelen 5 babayiğitten biri olan BMC Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Sancak, Türkiye'nin dört bir yanından yerli otomobilin kendi yörelerinde kurulması yönünde davet ettiklerini belirterek, şunları söyledi; ' Ama 5 bileşimci karar aldık şimdilik bu davetlerin hiçbirine icabet etmiyoruz. Çünkü bu davetlere katılmak bir şovdan öteye gitmez. Bu profesyonel bir iş. Her şey çok aleni olursa, sırlarımız ortaya dökülebilir ve akıbete uğrayabiliriz. İlk milli otomobil Devrim biliyorsunuz böyle bir akıbete uğradı. Profesyoneller çalışıyor. Bakanlığımız müthiş bir destek veriyor. Biz dolayısıyla 5 ortak bu işten nemalanmaya çalışmıyoruz. Hepimizin başka işleri var. Dolayısıyla burada tekin davranıyoruz.'
BMC Yerli otomobilden daha çok kazandıracak
'İlk istisnayı burda Sakarya'ya yaptık. MÜSİAD benim için çok önemli, gözbebeğimiz diyebilirim. Onların istediği bir şeyi buz emir telakki ederiz. Sakarya ise benim grubun geleceğini belirleyecek il. Biliyorsunuz savunma sanayi stratejik üssü BMC Sakarya ?da inşa etme kararı aldı. Sakaryalı bunun farkında mı bilmiyorum. Karasu'da büyük bir savunma sanayi üssü kuruyoruz. Tabi Sakarya şehre yapacağı katkı dolayısı ile milli arabaya odaklanmış. Ama savunma sanayi stratejik üssü olan BMC, milli otomobilden en az 5 kat daha fazla katkı yapacak bu şehre. Bir kere oluşturacağı ciro itibari ile milli arabanın 10 yıldı, 20 yılda getireceği ciroyu, en az 5 yılda Sakarya'ya kazındıracak. Sadece BMC' de çalışacak insan gücü 10 binin üzerinde olacak. Ciroda 10 milyon dolar civarında olacak. Bu Sakarya Karasu'da olacak. Ona göre Sakaryalı hazırlanmalı.'
Altay Tankı ihalesine talibiz
'Biz Altay Tankı ihalesine tabiyiz. En geç bir ay içinde bu ihaleyi inşallah biz alacağız. En şanslı grup biziz. Altay Tankı'nda 27 bin parça var. Bir Altay Tankı 27 bin parçadan oluşuyor. Biz bu parçanın tamamının sizler tarafından üretilmesini istiyoruz. Şimdi kendi alanında dünya markası olan Kirpi'yi üretiyoruz. Hürriyet Gazetesi ? Halep Sokakları'nda Kirpi rüzgarı' diye bizim araçlarımızı anlatıyor. Kirpi tamamıyla yüzde yüz bir Türk markasıdır. Bu Kirpi 6 bin küsur parçadan oluşuyor. Biz istiyoruz ki bu parçaları da yan sanayideki tedarikçilerimizden alalım. Biz sadece Kirpi ve BMC markası çakalım.'
Yerlinin motoruda Sakarya'da üretilecek
'Onun dışında Sakarya'da Türkye'nin 150 yıllık rüyasını gerçekleştirecek bir çalışma yürütüyoruz. Otomotiv sanayinin temel yapı taşı motor ve şanzımandır. Ağır Sanayi Müsteşarlığımız geçen yıl milli otomobil için 400 ile 1500 beygir arası motor yapımı için ihale açtı. 60 ayda süre verdi. Bu ihaleyi BMC kazandı. 70' i yabancı 200' ün üzerinde bilim adamımız bunun üzerine çalışıyor. Biz bunu 36 ayda bitirmeyi hedefledik. Motor gücünü ise 5 bin beygire kadar çıkarmayı hedefledik. Bu motorların seri üretim merkezide Sakarya olacak.'
İpekyoluna trende bizden
'Sakarya'da ciddi bir savunma sanayi yatırımı var ve bu yatırım otomobil üzerinde çok ciddi bir Pazar. Bir ipekyolu projesi var. Bu yeniden canlandırılıyor. Bu İpekyolu'nda biz hızlı tren istasyonu olacağız. Bu terenin fabrikaları burada olacak. Bir dünya markası ile bir hızlı tren ve vagonları üretim fabrikası kuracağız. Buda en az yerli otomobil kadar önemli. Bununla birlikte Sakarya'ya 4 fabrika kurmuş olacağız. Asya'daki 40 ülkeye de buradaki fabrikadan ihracat yapacağız.'
Şirket Mart sonu kuruluyor
'Mart ayının sonuna doğru yerli otomobil için şirket kurulmuş olacak. Şuanda hazırlıkları 10-20 yıllık planlamalar yapılıyor. Bu Türkiye'nin uluslararası alanda bayrak göstermesi anlamında. Bu sadece araba yapmak anlamında değil, bilgi teknolojileri konusunda bu sektörde Türkiye kendini göstermiş olacak. Yeni bir endüstriyel çağ başlıyor. Bu marka ile Türkiye bu alanda iddialı olacak. Türk kimliği ile küresel bir markanın doğuşuna ön ayak olacağız. Hedefimiz çok büyük.'
Elektrikli araç çağı başlıyor
Okan Üni. Enerji Sistemler Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nejat Tuncay ise elektrik motoru tasarımı konularına hakim bir kişi olduğunu ileri sürerek başladığı konuşmasında yerli otomobilin elektrikli olmasının büyük avantaj olacağını söyledi. Prof. Dr. Tuncay, sözlerine şöyle devam etti; 'Hem asgari, hem sivil araçlarda millinin giderek değeri artıyor. Yüzde yüz yerli bir şirketin çok daha hızlı rekabetçi hale geldiğini görenlerden, inananlardan biriyim. Elektrikli araç çağı geldi ve hızla değişim yaşanacak. Önce dizel sivil sektörden çekilecek gibi görünüyor. Benzinli motorlu araçların 2040'lara kadar devam edeceği inancındayım.'
3 grup üretim
'Elektrik araçların süratle piyasa payı artıyor. Menzil uzatıcı bir elektrikli araba belki birkaç farklı tür. Bir gurup şehir içi, bir gruba daha uzun menzilli araba, Birde Türkiye'de hafif ticari araç kullanımı çok yaygın bu yönde de. Yani 3 grup halinde bir üretim yapılabilir diye düşünüyorum.'