Bu isme dikkat! Araç tamiri noktasında inovatif fikirleriyle büyük işlere imza attı. Türkiye'de
ilk proje ve çalışmalarıyla, ulusal bir Youtube haber kanalına gündem olan Sakaryalı genç
mucit, Adaotogarage Firma sahibi ve Oto Elektronik Uzmanı İhsan Boya, Meslek Lisesini
2000 yılında Elektronik bölümü okul birinciliği ile tamamladı. Girişimci ruhu ve çözüm
odaklı yaklaşımı yeni buluşlara imza atması için ona ilham oldu. 2000 yılından beri otomotiv
sektöründe hizmet veren İhsan Boya, 10 yıl Peugeot Öz Öztürkler yetkili servisinde çalıştı,
son on yıldır ise kendi firmasıyla daha geniş kitlelere hizmet vererek çözülemeyen arızaların
çözüm merkezi olmuş durumda?'
'Firmanızda neler yapıyorsunuz?..'
İ. BOYA: 'Biz şu anda yoğunluklu olarak oto elektronik arızalarına çözüm buluyoruz.
Sanayinin geri kalanı tarafından çözümlenemeyen, ustalarımızın sıkıntı yaşadığı arızaların
çözüm merkeziyiz. Genelde motor beyin arızaları, ABS fren sistemi, Airbag ve gösterge
arızalarına çözüm üretiyoruz. Şu anda ise eğitime odaklandık ve eğitim verebilmek için alt
yapı çalışmalarına başladık. Amacımız, eğitimli ustaların yetişmesini sağlarken aynı zamanda
topluma yönelik sosyal sorumluluğumuzu kendi bilgi ve becerimiz dahilinde yerine
getirmek?'
'Kaç çeşit araç ve model arabalara bakıyorsunuz?..'
İ. BOYA: 'Her çeşit marka ve modele bakıyoruz. Yoğunlukla binek araçlar gelmekle beraber
hafif ticari araçlarla da ilgileniyoruz. Şu anki düzenimizde ağır vasıta araç maalesef yok.
Elektronik arıza problemlerine net çözümler sunuyoruz?'
'Arızalar konusunu açarsak neler var?..'
İ. BOYA: 'Motor, ABS beyin, hava yastığı beyinlerinin onarımı ve programlanması,
elektrikli direksiyonların, yarı otomatik şanzımanların tamir, bakım ve revizyon işlemlerini
yapıyoruz. Çözüm noktasında ise öncelikli olarak arıza tespitini sağlıyoruz. Arızalı olan
parçanın durumunu gözden geçiriyoruz. Onarım yapılabilecek pozisyonda olup olmadığını
gözlemliyoruz. Onarım yapılabilecek pozisyonda ise onarıyor, onarım yapılabilecek
pozisyonda değil ise parça değişimi yolunu tercih ediyoruz?'
'Peki aldığınız eğitimlerden bahsedebilir misiniz?..'
İ. BOYA: 'Yaklaşık 10 sene boyunca yetkili servis eğitimi aldım. 2000 yılından beri yetmişi
aşkın seminere katıldım. Yetkili servisler bazında Türkiye genelinde 5 kez teknik bilgi
yarışması oldu dördünde Türkiye birincisi oldum. 2004 yılında uluslararası teknisyen olarak
Fransa'ya gittim. O yıl Fransa'ya gitmeye hak kazanan 14 teknikerden biriyim. Uluslar arası
yetkinlik belgesine sahibim. Şu anda ise sadece ilgimizi elektromekanik aksamlar üzerine
yoğunlaştırdık. Araç üzerinde sadece elektroniğin değil, elektronik ile mekaniğin birleştiği her
sistem üzerine kendimizi eğitiyoruz?'
'Ustalar sizce ne kadar eğitimli, size gelen ustalar hangi eğitimleri alıyor?..'
İ. BOYA: 'Tabi ki oluyor. Her usta firma eğitimli mi? Sanayide ustalar ve firmalardan
vatandaş muzdarip. İşi bilmeyenlerde var. Ben isterim ki bu bilgi birikimimizi fikir sunacak,
faydalı olacak herkesle paylaşım. Ortak çalışmalarımız olsun. Daha önce de belirttim, biz
buna sosyal sorumluluk gözüyle bakıyoruz. Frenci olur, motorcu olur, boyacı olur, kaportacı
olur, hiç değilse yaptığı işi teknik yapabilmesi için bildiğimiz bir şey varsa aktarmak
istiyoruz; ama bunu aktarırken de seçiciyiz. Bizim vizyonumuzda, bizim sosyal sorumluluk
bilincimizin farkında olan ve aynı sorumluluğu hissedenlerle paylaşım halinde olmak isteriz.
Bunlar için öncelikle teknik bir eğitim alanı oluşturabileceğimiz, simülatör ile
destekleyebileceğimiz uygulamalı eğitim alanı şart. Bunun için çalışmalarımız sürüyor. Bu
konuda devletimizin desteği olur veya olmaz, kendilerinin takdiridir. Biz bu eğitim projesini 2
sene içinde hayata geçirmeyi planlıyoruz. Şu anda 12 kişilik ekibiz, bu bağlamda sayımızı
arttırma niyetindeyiz. Gelecekte 20 kişi, 3 sene içinde 50 kişilik büyük bir takım olmayı
planlıyoruz?'
'Esnaf Odaları, Satso ve diğer iş sektörü kurumlarla görüşmeleriniz ve çalışmalarınız oldu
mu?..'
İ. BOYA: 'Geçtiğimiz günlerde Ankara'da KOSGEB yetkilileriyle ve sonrasında Adapazarı
KOSGEB Müdürüyle görüştük. Fikirlerimizi paylaştık. Şu anda sunduğumuz fikrin Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı'nın da gündem konusu olduğunu belirttiler. Sunumu bakanlığımızla da
paylaşılmak üzere KOSGEB yetkililerine teslim ettik. Yerli otomobil çıktığında bu açığın
kapatılmasının zor olacağını, aslında bizim sunduğumuz fikrin onlar için bir ilaç olduğunu
şahsen bana ilettiler. Sanayinin alt yapısını biz buradan oluşturuyoruz?'
'Yerli otomobil için ne gibi çalışmalarınız olacak?..'
İ. BOYA: 'Yerli otomobil biliyorsunuz elektrikli bir araç. 3 sene içinde bu arabaların üretimi
başlayacak fakat sanayinin teknik yeterliliğinin buna ne şu anda ne de 3 sene içerisinde hazır
olamayacağını görebiliyoruz. Biz eğitimlerle kendimizi geliştirerek, alt yapı oluşturmak için
temaslarımızı sürdürüyoruz. Yerli araç için yetkili bayi olmak gibi bir düşüncemiz de var?'
'ARGE çalışmalarınız var mı?..'
İ. BOYA: 'Şu an ARGE projemizi hazırladık, proje aşamasında ustaların işini kolaylaştıracak
bir cihaz geliştiriyoruz. Güvene bileceğimiz hocalardan destek alıp bu projeyi 1 sene içinde
faaliyete sokacağız ama çevremizdeki örneklerden gördüğümüz gibi bu fikri biz sunup
kaymağını başkalarının yemesini de istemiyoruz. Sürekli gelişim ve dönüşüm içindeyiz. Yeni
icatlar ve buluşlara sektöre ve ülkemize değer katmaya çalışıyoruz. Bakanlıktan tam
desteğimizi aldık. Önceliğimiz kendimizi geliştirmek. Yetkili servislere gittiğinizde en ucuz
motor beyni 4 bin liradan başlıyor. Bu fiyat 50 bin Liraya kadar gidebiliyor. Biz bu fiyat
farkını sanayide kapattık. Herkesin bütçesinin yetebileceği, makul miktarlara indirgedik. Biz
bu parçayı nasıl tedarik ediyoruz? A firması beyni üretiyor B markası ambalajlıyor. 5 bin
liraya öteki markaya aynı ürünü satıyor. C markası diye 10 bin lira ambalaj farkı ediyor. Ürün
aynı, malzemeyi ben ürettim Ali'ye satıyorum Veli'ye satıyorum. Fiyatını kendileri belirliyor.
Biz bu tür ana ürünleri satan bazı ihracat fazlası ürünleri toparlıyoruz. Yurtdışında göre
nerdeyse 3/1 5/1 parasına mal ediyoruz. Uygun aldığımız için veya biz üretiyorsak uyguna
satıyoruz. Bunun haricinde arabanın üzerinden sökme olarak alıyoruz. Temizliğini bakımını
biz yapıyoruz. Arabada test ediyoruz, müşterinin bütçesi hangisine uygun ise seçimini
sunuyoruz. Ürünün bulunduğu duruma göre tamir de edebiliyoruz, yenisini de satabiliyoruz.
Seçim müşteriye ait oluyor.
'İş sonrası müşteri memnuniyetini ne şekilde temin ediyorsunuz? İşlemlerinize garanti
verebiliyor musunuz?..'
İ. BOYA: 'Elektronik malzeme; ya su girecek ya tesisatta kısa devre olacak, ya da usta hatası
olacak. Bu durumda önceliğimiz hataları tespit ediyor, sorunu anlıyoruz. Olağan bir arıza mı,
su mu kaçtı vb ihtimalleri görüyoruz, bazı parçanın bozulma ihtimali yok. Biz sadece
arızalanan parçayı tamir etmiyoruz. Eğer aracın mühendisliği mümkün kılarsa kaynağını da
çözümlüyor, bir daha arıza yapmaması için ne gerekirse yapıyoruz. Bu şekilde yaparsak
yaptığımız işin garantisi var. Günü birlik arızaları müşteri bize yaptırmıyor. Günü birlik
arızalar için yönlendirme de yapıyoruz. Yaptığımız işin arkasındayız?'
'Gelecek planlarınız nedir?...'
İ. BOYA: '2 sene içinde yeni sanayimiz faaliyete geçiyor. SATSO karşısında 150 dönüm
üzerine Türkiye'nin en modern sanayisi kuruluyor. Bu yeni iş yerinin üyelerinden biri de
benim. Biz orada Sakarya'yı otomotiv sektöründe temsil edeceğiz. Sakarya'nın hem görüntü
kalitesini ortaya koyacağız hem de daha fazla iş istihdamı sağlayarak şehrimize ve ülkemize
katma değer sağlayacağız. Sanayinin Çark Caddesi orası olacak. Belki de yerli otomobilin ilk
yetkili servisi biz olacağız, kişisel amaçlarımdan birisi de bu. Şu an yerli otomotiv konusunda
girişimci firmalardan biri biziz. Bunun atılımını şimdiden yapıyoruz. Başka şehirlerden araç
elektroniği işini öğrenmek isteyenler için de bir eğitim merkezi olacağımızı düşünüyorum.
Belki okulların desteklediği bir alan olacağız. Üniversite öğrencisi 4 yıl okul okumuş, iş
bulamıyor ama mesleki tecrübesi olan, sanayi alt yapısı olan bir öğrenci bu konuda sıkıntı
yaşamıyor. Biz bu problemi gidererek sanayi içerisinde eğitimli kişilerin de var olabileceği bir
düzen kurmak istiyoruz. Bir müşteri için en büyük sıkıntı ise çıraklar. Çünkü çırak tecrübesini
önce müşteri arabasında yapıyor. Bozarsa müşteri arabasını bozacak! Çünkü elinde pratik
yapacağı bir imkân, bir poligon yok. BİZ şimdi sanayinin poligonunu oluşturuyoruz. Pratik
eğitimini müşteri arabasında yapmayacak öğrenci kardeşimiz, özgüvenli bir şekilde
simülasyonda tecrübe kazanacak, işi öğrenecek?'
'Son olarak söyleyecekleriniz?...'
İ. BOYA: 'Birlik ve beraberlik diyorum ve buradan çağrı yapıyorum. Sayın
Cumhurbaşkanımız ne demişti? 5 babayiğit arıyorum. Bende 20 yürekli insan arıyorum.
Sanayiyi beraber kalkındırmak istiyorum. Benim gibi bu yolda yürüyebilecek, üretim yapıp,
arge çalışmasına eğilimli, eğitimli, keşifler yapabilecek, inovasyon odaklı dostları bir araya
toparlayalım. Şu anda 20 kişilik bilirkişi ekibi hazırlıyorum. Şöyle bir durum var açıkça
söyleyeyim. Sakaryalıyız. İstiyoruz ki 54 plaka şehir içinde kalsın, başka şehre gitmesin. Kişi
şehir dışında aracını tamire götürdüğünde 54 plakayı gören usta bunu fırsat olarak görüyor.
Sakarya'da bunu çözemedi düşüncesi ile fiyatı 1000 TL olan işe 5 bin TL alıyor. Bunların
önüne geçmek ve vatandaşlarımızın mağdur olmaması için hizmet noktasında güçlerimizi
birleştirmek istiyorum. Yurt dışında ne sistem varsa biz bunu iş yerimizde uygulama
gayretindeyiz. Elemanlarımıza da aynı eğitimi veriyoruz. Yetkili servislerin dahi
danışabileceği çözüm ortağı, bilirkişi konumundayız. Uzaktan aracın arızası için
güvenebildiğimiz bir ustamız olsun, aracı cihaza bağlasın buradan aracı çalıştırmak mümkün
olur. Müşteriyi kendimiz gibi düşünüyoruz, müşteriyi hem koruyoruz hem de kaliteden ödün
vermiyoruz. Yazılımın şakası yok, en ufak hata büyük bir risk, büyük lekedir. Bize dönem
dönem sistemini hiç bilmediği kişiler tarafından müdahale edilmiş, yazılımı çökmüş araç
geliyor. Bununla ilgili de deneyimimiz var. Biz hiç bir müşterimizi böylesi bir mağduriyet ile
başka bir kapıya göndermedik. Yenilenmiş, daha önce görmediğimiz bir sistem ile
karşılaştıysak bile oturduk, dersimizi çalıştık, çabaladık, öğrendik. Müşterimiz bizim için
dosttur sadece para değildir. Kul hakkından korkarız. Bana emeği olan arkadaşlarıma,
ilerlemede bana faydası olan hocalarıma, ustalarıma; özellikle de ailemden daha çok
gördüğüm, çalışma arkadaşlarıma çok teşekkür ediyorum?'