AHMET SAFA TERZİ/İSTANBUL
Kurumsal risk ve finansal danışmanlık kuruluşu Deloitte, Eylül-Ekim 2015 tarihleri arasında 29 ülkeden 1982 sonrası doğumlu 7 bin 700 çalışan ile gerçekleştirdiği ?Y Kuşağı Araştırması'nın sonuçlarını açıkladı. Araştırma, şirketlerin, çalışan Y Kuşağının sadakatini besleyecek faktörlere uyum sağlayamamaları halinde işgüçlerinin büyük bir çoğunluğunu kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalabileceğinin altını çiziyor.
İş değiştirmek alışkanlık oldu
Dünya genelinde araştırmaya katılan çalışan Y Kuşağının yüzde 44'ü iki yıl içinde mevcut işyerlerinden ayrılmayı düşünürken, 5 yıl içinde ayrılacağını düşünenlerin oranının yüzde 66 olduğu görülüyor. Türkiye'de ise çalışan sadakatinin daha alt seviyede olduğu ortaya çıkıyor. Türkiye'deki çalışan Y Kuşağının yüzde 54'ününün iki yıl içinde mevcut işlerini bırakmayı düşündüğü görülüyor. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ana hatlarıyla şöyle:
? Seçecekleri işi, ?iş-özel hayat dengesi' ve ?liderlik fırsatları' belirliyor: Y Kuşağı farklı iş fırsatlarını değerlendirirken bir numaraya maaş ve finansal faydaları koysa da, bu etken hariç tutulduğunda, ?iş-özel hayat dengesi' ve ?liderlik fırsatları' birinci ve ikinci sırayı alıyor. Üçüncü sırada ise Türkiye'deki Y Kuşağı için ?yaptığı işin bir anlam ifade etmesi', dünya genelinde ise ?esnek çalışma fırsatları' yer alıyor.
? ?Çalışana dokunma' uzun vadeli başarıyı getiriyor: Dünya genelindeki çalışan Y Kuşağına göre, şirketlerin uzun vadeli başarılarını destekleyecek öncelikli faktörlerin başında, çalışanlara davranışları (yüzde 26), etik olma (yüzde 25) ve müşteri odaklılık (yüzde 19) geliyor.
? Liderlik gelişimi konusunda mutsuzluk duyuyorlar: Global sonuçlara paralel olarak Türkiye'de de çalışan Y Kuşağının üçte ikisi liderlik özelliklerinin tam olarak gelişemediğini söylüyor.
? Esneklik bekliyorlar: Dünya genelinde, çalışan Y Kuşağının yüzde 75'i evden veya daha fazla üretken olabilecekleri farklı mekânlardan çalışmayı tercih ediyor. Ancak sadece yüzde 43'ü bunu yapabildiğini belirtiyor.
Y Kuşağı daha ?geleneksel hedefler' peşinde
Araştırmaya göre, genel kanının aksine Y Kuşağı özellikle popüler işlerden ya da işverenlerden etkilenmiyor. Y Kuşağının kişisel hedeflerinin oldukça geleneksel olduğunu ortaya koyan araştırma, katılımcıların ünlü olmaya, sosyal medyada tanınmaya ya da büyük bir servet oluşturmaya çok az istek duyduğunu gösteriyor. Y Kuşağı kendi evine ve yaşamını birlikte sürdürebileceği bir eşe sahip olmak istiyor; rahat bir emeklilik için birikim yapmasını sağlayacak finansal güvence arıyor. Bunlara ek olarak, çalıştıkları şirketlere ve dünyaya olumlu katkı sağlamayı da hedeflerinin başında sıralıyor.